بهینه سازی سایت برای Disaster Recovery Protocols

چگونه یک برنامه بازیابی از بحران Disaster Recovery مؤثر طراحی کنیم؟ صفرویک

Site Recovery Manager به ما کمک می‌کند تا با به حداقل رساندن زمان بازیابی دیتاسنتر RTO را تامین کنیم که برای تداوم هر کسب‌وکار و راهکار Disaster Recovery ضروری و حیاتی است. Disaster Recovery as a Service (بازیابی پس از فاجعه به‌عنوان یک سرویس)، شامل پشتیبان‌گیری ابری از داده‌ها و سیستم‌ها و بازیابی آنها در عرض چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت است. در این روش بازیابی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، به‌عهده ارائه‌دهنده سرویس است. پیاده‌ سازی استراتژی بازیابی از بحران، به مشتریان و ذینفعان این اطمینان را می‌ دهد که سازمان توانایی مدیریت مشکلات و حفظ کیفیت خدمات را دارد. این موضوع می‌ تواند به افزایش وفاداری مشتریان و تقویت روابط تجاری کمک کند.

در این مقاله قصد داریم با مفهوم دیزستر ریکاوری و جزئیات مربوط به آن بپردازیم. ۲)در صورت بازیابی رایانه، کاربر باید زبان نصب، زمان و روش ورودی را انتخاب کند. ایجاد تجربه‌ای امن، قابل اعتماد و بدون دغدغه برای مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن. هر مدیر IT اهمیت داشتن یک طرح واکنش در هنگام خطر نسبت به نرم افزار و سخت افزار را می داند. سازمان هایی که از این طرح بی بهره هستند ممکن است پس از تجربه کردن یک فاجعه عظیم از تجارت کناره بگیرند.

به‌عنوان‌مثال اعضای مدیریت بحران وظیفه رهبری و اجرای فوری پلن بازیابی فاجعه را بر عهده دارند یا مثلا بخش تداوم کسب‌وکار تضمین می‌کند که بخش‌های مهم یک سازمان حتی در صورت بروز فاجعه به فعالیت خود ادامه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله «بازیابی فاجعه چیست؟» که توسط تیم تولید محتوای مارال‌هاست تهیه شده‌ است را مطالعه کنید. مدیریت ریسک (Risk Management) در سازمان‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات، به معنی آمادگی برای وقوع هرگونه رویداد مخرب است. رویدادی که می‌تواند از حملات عمدی خرابکارانه یا اشتباهات سهوی تا آتش‌سوزی، زلزله و… را شامل شود. به این برنامه‌ریزی‌ها، Disaster Recovery Plan (DRP) گفته می‌شود.تداوم کسب‌وکار و به حداقل رساندن زمان خرابی و اختلالات عملیاتی، مهم‌ترین هدف Disaster Recover است.

حفاظت از این سوابق با یک طرح پاسخ قوی می تواند اعتماد مشتری را افزایش دهد و به جلوگیری از خروج مشتریان از شرکت کمک کند. طرح بازیابی فاجعه نه تنها باید عملکردهای حیاتی را مشخص کند، بلکه انتظار می‌رود به ترتیب آنها نیز اشاره کند. این امر به ویژه در عملکردهای محاسباتی پیچیده و حیاتی که در آن حساب‌های دریافتنی، حقوق و دستمزد و حسا‌ب‌های پرداختنی در طول ماه اولویت‌های متغیر دارند، بی‌نهایت مهم است. تصمیم‌گیری‌های فردی برعهده مدیرانی است که می‌دانند کدام عملکرد در دوره خاصی از ماه یا در یک موقعیت خاص حیاتی است. یکی از اجزای مهم طرج بازیابی از فاجعه، رویه‌هایی است که واکنش‌های اضطراری و نحوه اجرای آنها را با جزئیات کامل توضیح می‌دهد.

تأثیر از دست دادن داده یا خرابی ناشی از خرابی سخت افزار، خطای انسانی، هک یا بدافزار می تواند قابل توجه باشد. به طور معمول، کسب‌وکارهای بزرگ‌تر برای رویدادهای متعدد برنامه‌ریزی می‌کنند، زیرا اغلب تهدیدات سایبری زیادی دارند، اما کسب‌وکارهای کوچک‌تر نیز می‌توانند از طرح پاسخ متنوع‌تری بهره ببرند. به لطف DRaaS سازمان‌ها می‌توانند راه‌حل‌های DR با عملکرد بسیار خوب را برای سیستم‌های حیاتی خود پیاده‌سازی کرده و پیچیدگی فرآیندهای بازیابی از فاجعه را کاهش دهد. ارائه‌دهندگان پیچیدگی‌های بک‌اند را برعهده می‌گیرند و یک رابط کاربری ساده برای راه‌اندازی و مدیریت راه حل بازیابی فاجعه در اختیار سازمان می‌گذارند. اما کدام نوع سرویس DRaaS بهتر از بقیه است و دلیل بهتر بودن آن در زمینه disaster recovery چیست. برنامه‌ ریزی برای راهکارهای بازیابی از بحران یک فرآیند حیاتی برای هر سازمان است که می‌ خواهد در برابر تهدیدات و بحران‌ های احتمالی مقاوم باشد.

روزانه داده‌های بی‌شماری بر روی سرورهای موجود در مراکز داده ذخیره می‌شوند. داده‌های مشتریان ممکن است به دلیل خرابی سرورها، خطای انسانی، حملات سایبری و بسیاری از عوامل دیگر از بین رفته و یا به سرقت بروند که این موضوع می‌تواند زیان‌های زیادی به کسب‌وکار و اعتبار شما وارد کند. با بکاپ‌گیری روزانه از داده‌های کاربران و مشتریان سازمانی خود می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. پلن پشتیبان‌گیری شما باید شامل تمام داده‌های موجود بر روی سرورها، کامپیوترهای رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و حتی دستگاه‌های بی‌سیم شود. علاوه‌براین باید از پرونده‌ها، قراردادها و مستندات کاغذی خود نیز نسخه کپی تهیه کرده و آنها را در جایی امن نگه دارید.

در صورت عدم وجود برنامه‌ای برای تست و عدم اطمینان از جواب‌دهی طرح ارائه شده، ممکن است در زمان بروز رخداد ،عملیات Failover انجام نشود و به کسب‌ و‌ کار شرکت آسیب‌های جدی وارد شود. زمانی که برای مجموعه‌ای از ماشین‌های مجازی موجود در سایت حفاظت شده یک گروه حفاظتی ایجاد می‌کنیم، SRM ماشین‌های مجازی Placeholder را در هر سایت بازیابی برای هر ماشین مجازی می‌سازد. در طی بازیابی، SRM هر یک از این ماشین‌های مجازی Placeholder را با نسخه کامل ماشین‌های مجازی جایگزین می‌کند که از Datastore بازیابی ‌شده‌اند. SRM دو قابلیت بازیابی ماشین مجازی را در هر Host شروع کرده می‌تواند همزمان تا 18 عملیات را در طی بازیابی آغاز نماید. اکنون SRM بطور پیش‌فرض تعداد نامحدودی از عملیات را در تمامی Hostها شروع و این امر بطور چشمگیری در کاهش زمان بازیابی موثر است.

این برنامه باید با تغییرات در فناوری و نیازهای کسب و کار به صورت مداوم به روزرسانی و بررسی شود. علاوه بر این، مشتریان و شرکای تجاری معمولاً ترجیح می‌ دهند با سازمان‌ هایی همکاری کنند که توانایی مدیریت بحران‌ ها و تضمین تداوم خدمات را دارند. این موضوع به سازمان‌ ها کمک می‌کند تا در بازار رقابتی، جایگاه بهتری کسب کنند. این فرآیند به سازمان‌ها کمک می‌ کند تا بهره‌ وری و کارایی خود را افزایش دهند و از سیستم‌ هایی با عملکرد بهتر استفاده کنند. علاوه بر این، آموزش کارکنان در زمینه مدیریت بحران باعث می‌ شود که آن‌ها در شرایط عادی نیز عملکرد بهتری داشته باشند. با داشتن یک برنامه بازیابی کارآمد، سازمان‌ ها می‌ توانند از خسارات مالی بزرگ و غیرقابل پیش‌ بینی جلوگیری کنند.

یک برنامه DR به سازمان کمک می‌ کند تا آمادگی لازم برای مقابله با حوادث را داشته باشد. طرح تداوم کسب و کار (Business Continuity Plan) یک رویکرد سیستماتیک برای راه‌اندازی مجدد عملکرد سازمان است. شاید تصور کنید BCP و دیزستر ریکاوری مشابه به نظر می‌رسد؛ اما اینطور نیست. برنامه‌هایی که با هدف تداوم بیزنس طراحی می‌شوند، روی حفظ و بازگشت کامل عملکردهای مهم سازمان تمرکز دارند؛ در حالی که برنامه‌های بازیابی از فاجعه منحصرا روی بازسازی زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان تمرکز می‌کنند. بازیابی فاجعه معمولا از منابعی مثل بخش پردازش یا استوریج رایانه برای بازیابی عملکرد بخش فناوری اطلاعات استفاده می‌کند.

حتی می‌توانید در هنگام تهیه پلن به مواردی مانند تشعشات هسته‌ای و زباله‌های سمی نیز توجه کنید. آتش‌سوزی یکی از اصلی‌ترین علت‌های از بین رفتن تجهیزات شرکت‌های هاستنیگ می‌باشد و بنابراین حتما تمام تجهیزات ضروری خود را در محفظه‌های ضدحریق قرار دهید و از پر بودن تمام کپسول‌های اطفای حریق اطمینان حاصل کنید. هر ماشین مجازی نیازمند یک فایل Swap است که معمولا در همان Datastore سایر فایل‌های ماشین مجازی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از همسان‌سازی فایل‌های Swap آن‌ها باید بر روی یک Non-replicated Datastore ایجاد شوند. هرزمان که موجودی سایت حفاظت شده تغییر می‌یابد، SRM یک رایانش جدید LUN Group را اجرا می‌کند.

Backup as a Service (پشتیبان‌‎گیری به‌عنوان یک سرویس) از پشتیبان‌گیری در فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud Backup) برای ساده‌سازی بازیابی داده‌ها (Data Recovery) پس از رویداد احتمالی کمک می‌گیرد. محدود نبودن این فضای ذخیره‌سازی به یک مکان فیزیکی خاص، دسترسی‌پذیری داده‌ها را چندبرابر می‌کند. ضمن این که ارائه‌دهندگان BaaS از تکنیک‌‎های پیشرفته رمزنگاری نیز استفاده می‌کنند و از این طریق امنیت داده‌ها را به ‌مراتب افزایش می‌دهند. از دست رفتن داده‌ ها، توقف فعالیت‌ ها، جریمه‌ های قانونی، و کاهش اعتماد مشتریان، تنها بخشی از این هزینه‌ ها هستند. پیاده‌ سازی یک استراتژی بازیابی از بحران، اگرچه نیازمند سرمایه‌ گذاری اولیه است، اما در بلندمدت باعث کاهش هزینه‌ های ناشی از بحران می‌ شود.

توضیح یک بحران فناوری اطلاعات برای مردم نیز مهم است زیرا مشتریان و عموم مردم ممکن است بخواهند بدانند که آیا در معرض خطر هستند یا خیر. به عنوان مثال، اگر یک زنجیره خرده فروشی بزرگ را اداره می کنید و با نقض داده مواجه می شوید، اگر شرکت شما داده های آنها را پس از خرید جمع آوری کند، ممکن است مشتریان شما در معرض خطر قرار گیرند. تعیین کنید که شرکت می‌خواهد در طول بحران چگونه با مردم صحبت کند و از چه زبانی استفاده می‌کنید. پاسخی صادقانه ارائه دهید، اما میزان اطلاعات حساسی را که با عموم به اشتراک می گذارید محدود کنید. اغلب، برنامه ریزی برای آینده می تواند به معنای تفاوت بین ادامه فعالیت یک شرکت و انتخاب رقیب توسط مشتریان باشد. نشان دادن تعهد به جلوگیری از رویدادهای آینده فناوری اطلاعات می تواند به شرکت کمک کند تا اعتماد مشتری را حفظ کند.

با یک DRP قوی، شما نه تنها بقای کسب‌ و کار خود را تضمین می‌کنید، بلکه اعتماد مشتریان و شرکای خود را نیز جلب می‌کنید. همانطور که گفته شد، راهکارها و رویکردهای متعددی برای اجرای راهکار DR وجود دارد. هنگام طراحی یک معماری، عوامل متعددی از جمله زیرساخت، الزامات سازمانی و مزایا و معایب گزینه‌های مختلف باید در نظر گرفته شوند. هدف نهایی ساختن یک معماری منطبق با نیازهای سازمان است، و فناوری به عنوان ابزاری حیاتی در استراتژی تداوم کسب و کار شما عمل می‌کند. داشتن یک برنامه همچنین می تواند به شما در محافظت از اطلاعات ارزشمند شرکت و مشتری در طول یک فاجعه فناوری اطلاعات کمک کند.

این می تواند به شرکت اجازه دهد تا محافظت های قوی تری ایجاد کند و از تأثیر رویدادهای آینده فناوری اطلاعات به طور کامل جلوگیری کند یا به طور قابل توجهی کاهش دهد. طبق توصیه کارشناسان قبل از راه‌اندازی یک طرح بازیابی فاجعه، ابتدا باید بفهمیم کدام بخش‌ها به محافظت نیاز دارند، کدام داده‌ها باید بکاپ گرفته شوند و کدام عملیات باید خارج از سایت دوپلیکیت شود. اگر می‌خواهید بدانید مراحل راه‌اندازی طرح disaster recovery چیست، این بخش را از دست ندهید. وجود پرسنل حرفه‌ای و کاربلد برای لمس یک طرح دیزستر ریکاوری کاملا ضروری است. تیمی که مدیریت بحران، تداوم کسب‌وکار، ارزیابی تاثیر و بازیابی و برنامه‌های IT سازمان را برعهده بگیرد.

دیگر نگران چالش‌ های فناوری نباشید، ما همراه شما هستیم تا آینده‌ ای موفق و پایدار بسازید. دیتاسنتر یا مرکز‌ داده به ساختمان فیزیکی می‌گویند که شامل مجموعه‌ای ‌از زیرساخت‌های محاسباتی، کامپیوترهای متصل‌به‌هم، نرم‌افزارها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، تجهیزات برقی و موارد دیگر می‌شود. تداوم تمام کسب‌وکارها و خدمات آنلاین وابسته به دیتاسنترها بوده و بنابراین تهیه یک پلن همه‌منظوره بازیابی فاجعه برای مراکز داده امری ضروری است. زیرساخت‌های یک دیتاسنتر و تمام اجزای آن ممکن است در اثر آتش‌سوزی، طوفان، زلزله، سیل و یا حملات سایبری سازمان‌مند دچار آسیب جدی شوند. سپس SRM با همکاری DRS از این Host‌ها برای بازیابی ماشین‌های مجازی در طی یک بازیابی آزمایشی و واقعی استفاده می‌کند. زمانی که ماشین‌های مجازی در طی بازیابی روشن هستند SRM در واقع DPMها را از حالت خودکار خارج می‌کند تا از استقرار Host‌ها در حالت Standby جلوگیری نماید.

پیاده‌ سازی استراتژی‌ های بازیابی از بحران یک ضرورت برای کسب‌ و کارهایی است که به دنبال حفظ پایداری، امنیت، و رشد بلندمدت هستند. این استراتژی‌ ها با تضمین تداوم کسب‌ و کار، حفظ داده‌ ها، کاهش هزینه‌ ها، و افزایش اعتماد مشتریان، سازمان‌ ها را در برابر تهدیدات و بحران‌ های احتمالی مقاوم می‌ کنند. در دنیایی که تهدیدات فناوری و محیطی به طور مداوم در حال افزایش هستند، سرمایه‌ گذاری در برنامه‌ های بازیابی از بحران نه‌ تنها یک اقدام پیشگیرانه، بلکه یک تصمیم استراتژیک برای موفقیت در بازار رقابتی است. پیاده‌ سازی استراتژی‌ های بازیابی از بحران نیازمند بررسی دقیق سیستم‌ ها، فرآیند ها، و زیرساخت‌ های سازمان است. این بررسی‌ ها می‌ توانند به شناسایی نقاط ضعف و بهبود فرآیند های موجود کمک کنند.

سایر اعضای تیم شامل مدیر اجرایی برای نظارت بر بودجه، مصوبات، سیاست‌ها و حداقل یک نماینده از هر واحد تجاری مهم است که در مورد اثربخشی DR بازخورد ارائه کند. شرکت شما ممکن است در صورت بروز فاجعه، یک نسخه پشتیبان از راه دور از اطلاعات خود در نظر بگیرد. چنین راه حلی به شما امکان می دهد داده هایی را بازیابی کنید که در غیر این صورت ممکن است از بین بروند. همچنین، اگر دارایی‌های ذخیره‌سازی داده‌های شما از نظر فیزیکی آسیب ببینند، مانند آتش‌سوزی، سیل یا دستکاری، می‌توانید از داده‌های ذخیره شده در نسخه پشتیبان برای پوشش ضرر استفاده کنید. راهکارهای بازیابی از بحران (Disaster Recovery) به مجموعه اقداماتی گفته می‌ شود که سازمان‌ ها برای بازیابی سیستم‌ ها، داده‌ ها و عملکرد خود پس از وقوع بحران انجام می‌ دهند. این بحران‌ ها می‌ توانند شامل بلایای طبیعی، حملات سایبری، خرابی سخت‌ افزار یا خطای انسانی باشند.

با خرید هاست وردپرس شما یک وب سایت مبتنی بر وردپرس دارید و باید نگران بد افزارها و نقاط ضعف امنیتی که همیشه وجود دارند باشید. دنیای آنلاین پر از باگ ها، ویروس ها، باج افزارها، تروجان و کرم های اینترنتی است. به عنوان مثال، ممکن است یک طرح برای نقض داده ها با برنامه های خاص برای دامنه، نوع و منشاء نقض قرار دهید. ویژگی همچنین به اطمینان از تخصیص منابع صحیح شرکت به مشکلات خاص کمک می کند. شما چه اطلاعات بیشتری در این‌باره دارید؟ تاکنون از مزیت‌های طرح بازیابی از فاجعه بهره‌مند شده‌اید؟ ما و همراهان تسکا منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.

با استفاده از یک سیستم نرم افزار بکاپ گیری استاندارد، بازیابی دیسک پس از خرابی ممکن است از دو ساعت تا چند روز طول بکشد. هنگام پیاده سازی یک سیستم  BMR، زمان بازیابی تصویر می تواند در کمتر از ۱۰ دقیقه رخ دهد. بازیابی Bare Metal نه تنها یک راه‌ حل سریع‌ تر است، بلکه اغلب یک فرآیند ساده ‌تری برای فعال ‌سازی بازیابی فایل می باشد. با این حال، پشتیبان‌گیری فیزیکی با آفلاین نگه داشتن آن‌ها تا زمانی که نیاز باشد، راحت‌تر از سیستم‌های آلوده جدا می‌شوند. اگر سیستم شما تحت تأثیر یک وقفه محیطی گسترده قرار بگیرد ممکن است به مدت طولانی نتوانید از برق استفاده نمایید، باید مطمئن شوید که یک منبع انرژی مناسب با عمر طولانی خریداری کرده اید.

ذخیره ساز های ابری بسیار امن ، مقرون به صرفه و قابل اعتماد هستند و از هر نقطه و هر زمانی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. اگر می خواهید بک آپ تان در جای امنی باشد هرگز از افزونه هایی که بک آپ را بر روی همان سرور وب سایت نگه می دارند استفاده نکنید. در پایان این مقاله به صورت خلاصه برخی از راهکارهای بازیابی فاجعه را در سطح وب‌سایت، شرکت هاستینگ و دیتاسنتر نام می‌بریم. جهت آشنایی کامل با این راهکارها لطفا مقاله راهکارهای بازیابی فاجعه را که در وبلاگ مارال‌هاست منتشر شده است مطالعه کنید. برنامه‌ها می‌توانند از سامانه نام دامنه ثابت و واجد شرایط کلاستر استفاده کنند و برای سوئیچ بین کلاستر‌ها، تغییر DNS باید از سوی کاربر صورت گیرد.

با اینکه هیچ سیستم‌عامل ۱۰۰٪ امنی وجود ندارد اما با این حال توزیع‌های مبتنی بر لینوکس در مجموع نسبت به ویندوز از امنیت بالاتری برخوردار هستند. برای آگاهی از آخرین مقالات و وبینارهای تخصصی، آدرس ایمیل خود را وارد و حوزه علاقمندی را انتخاب نمایید. کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت APK بوده و هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب، بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. Recovery Point Objective یا RPO و Recovery Time Objective یا RTO دو مورد از مهمترین معیارهای عملکرد هستند که باید هنگام طراحی و اجرای یک پروژه Disaster Recovery در خاطر داشت. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راه‌اندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است.

این مستندات باید به طور منظم به‌ روز شوند و در دسترس همه کارکنان مرتبط باشند. داشتن یک سایت پشتیبان که بتواند در صورت خرابی سایت اصلی، وظایف آن را انجام دهد، برای تداوم عملیات ضروری است. بازیابی از حادثه موضوعی بسیار مهم است چراکه مستقیماً بر تداوم عملیاتی و قابلیت خودترمیمی تجاری سازمان تأثیر می‌گذارد. این رویکرد، فرآیند انتقال برنامه‌ها بین کلاستر‌ها را آسان و آن را برای کاربران ساده‌تر می‌کند. Region Failure معمولاً با استفاده از اصطلاحات Recovery Point Objective یا RPO وRecovery Time Objective یا RTO بیان می‌شود.

دستیابی به جایگاه یکی از سه شرکت برتر ایران در زمینه سیستم‌های ذخیره‌سازی و امنیت داده‌های دیجیتال سازمان‌ها. در این مرحله، باید سیستم‌ ها و اطلاعات موجود در سازمان بر اساس اهمیت و تأثیر آن‌ ها بر عملیات کسب‌ و کار طبقه‌ بندی شوند. تعیین دقیق این اهداف به سازمان کمک می‌ کند تا راهکارهای بازیابی را مطابق با نیازهای عملیاتی خود طراحی کند. امروزه ابزارهای بکاپ‌گیری مختلفی در بازار وجود دارد که از میان آنها می‌توان به Acronis ،Veeam و pCloud اشاره کرد. این ابزارها این امکان را به شما می‌دهند تا با زمان‌بندی مورد‌نظر و به آسانی از داده‌های خود و مشتریان خود نسخه پشتیبان تهیه و در صورت بروز حادثه آنها را بازیابی کنید.

به عنوان مثال، ممکن است در طول برنامه‌ ریزی برای بازیابی از بحران، مشکلاتی در سیستم‌ های پشتیبان‌ گیری یا زیرساخت‌ های فناوری اطلاعات شناسایی شود که نیاز به اصلاح دارند. Disaster Recover چیست؟ Disaster Recover یا بازیابی از حادثه، شامل فرایندها، سیاست‌ها و تکنیک‌هایی است که بعد از وقوع یک رویداد مخرب، برای بازیابی سیستم‌های فناوری اطلاعات (IT) و جبران خسارات انجام می‎‌شود. این استراتژی، یک راهکار کلیدی برای حفظ تداوم کسب‌و‌کار و حفاظت از داده‌ها است که سازمان را به‌سرعت به حالت قبل برمی‌گرداند. در این مطلب از بخش آموزش کسب‌وکار اینترنتی، با مفهوم Disaster Recovery آشنا شده و می‌بینید که چگونه می‌توان با برنامه‌‎های بازیابی از حادثه، آمادگی لازم برای مواجهه با بحران‌ها را به دست آورد. یک طرح بازیابی فاجعه، روند از سرگیری عملکرد عادی کسب و کار، بازسازی یا نجات سوابق و تجهیزات حیاتی را ترسیم می‌کند. ممکن است در طول عمر کسب و کار خود هیچ‌وقت نیاز نشود از مزیت‌های این طرح استفاده کنید؛ اما اگر در اثر هر رویدادی به بازیابی داده‌ها احتیاج پیدا کنید، از برنامه‌ریزی قبلی برای آن خوشحال خواهید شد.

در اینجا یک فن آوری به نام مجازی سازی VMware بکار می آید که می تواند سرور را کنترل کرده و هر دقیقه طرح DR را بررسی نماید. اگر اطلاعات شما به روز نباشد فرقی ندارد که این طرح شما تا چه اندازه موفق عمل می کند. فرآیند back up را در یک فاصله زمانی مشخص و منظم انجام دهید، تا اطلاعات شما محفوظ بماند. در این روش، زیرساخت‌ های IT سازمان بر روی پلتفرم‌ های ابری ارائه دهندگان خدمات ابری مستقر می‌ شود. SRM برای حذف فایل‌های Swap موجود در یک Replicated Datastore در هنگام بازیابی در سایت بازیابی، با  vCenter Server تماس از راه دور برقرار می‌کند.

طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات، پاسخی دقیق به یک رویداد بزرگ فناوری اطلاعات است که تمام مراحلی را که یک کسب‌وکار می‌تواند برای واکنش مؤثر به فاجعه و کاهش هزینه‌ها، خسارات و زیان‌های شرکت بردارد را توضیح می‌دهد. رویدادهای فناوری اطلاعات می تواند از نقض داده تا از دست دادن کامل داده ها یا دسترسی به سیستم کسب و کار یا منابع فناوری اطلاعات متغیر باشد. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که زیرساخت فناوری اطلاعات بی‌تردید یکی از پایه‌های مهم و حیاتی دنیای کسب‌و‌کار است. سازمان‌های بزرگ روزبه‌روز بیشتر بر قدرت محاسباتی، ذخیره‌سازی داده‌ها و برنامه‌های کاربردی تکیه می‌کنند که علی‌رغم مزیت‌های بی‌شمار، داده‌های مهم سازمان را در معرض خطر قرار می‌دهند. لحظه‌ای که یک سرور از کار می‌افتد، دیگر فرصتی برای تدبیر و نجات‌دادن داده‌ها نیست.

با توجه به طراحی انجام شده، عملیات Failover می‌تواند با استفاده از پیکربندی‌ها و اسکریپت‌ها انجام شود به صورت اتوماتیک یا به صورت Manual باشد. یعنی فردی متخصص، مسئول در مدار قرار دادن سرویس‌های قرار گرفته شده در سایت DR باشد. لازم است طرح تدوین شده، به صورت کامل به تیم فنی هر کسب ‌و‌ کار و مدیران مجموعه شرح داده شود تا در صورت بروز فاجعه، هر شخص به سرعت مسئولیت خود را انجام دهد. در صورتی که اطلاعات مربوط به افراد یا شرکت‌هایی که در بازگشت بحران مشارکت دارند تغییر کرده است. البته لازم است پس از تدوین و تایید طرح ارائه شده، Test Plan  نیز در نظر گرفته شود. این Test Plan باید در ساعات مشخص شده و با هماهنگی‌های لازم اجرا شود تا انسجام و درستی طرح دیده شود.

باید به طور منظم و دوره‌ای سناریوهای مختلف را شبیه‌ سازی کنید تا اطمینان حاصل شود که برنامه واقعاً کار می‌کند و همه کارکنان آموزش‌های لازم را دیده‌اند. فرآیند بازیابی از بحران باید به‌ طور مداوم پایش، ارزیابی و بهینه‌ سازی شود. درس‌های آموخته شده از هر حادثه یا تمرین، باید در برنامه‌ها و رویه‌های DR اعمال گردد تا با گذشت زمان، قابلیت انعطاف و کارایی آن افزایش یابد. میزبانی داده‌ ها و سرویس‌های مهم بر روی بسترهای ابری مانند AWS یا Azure، می‌ تواند دسترسی‌ پذیری و مقاومت در برابر خطا را افزایش دهد. تهیه بک‌ آپ به صورت منظم از تمام داده‌های حیاتی سازمان و نگهداری آن در یک مکان امن و ترجیحاً خارج از سایت، گام اول در آمادگی برای بازیابی است. افزونه ای را انتخاب کنید که پروسه بازگردانی فایل پشتیبان راحت و سریع باشد.

این سیاست‌ها باید مسئولیت‌ها، اولویت‌ها و گام‌های لازم برای مقابله با هر نوع حادثه را به وضوح مشخص کنند. برای کنترل حمله هکر ها به وب سایت خود دسترسی به بخش های مختلف پنل را به هر کسی ندهید و آنرا محدود کنید. برای مثال فردی که وظیفه ایجاد پست در وب سایت شما را دارد لزومی برای دسترسی به بخش های دیگر مانند تغییر قالب، افزودن افزونه و … را ندارد. بسیاری از تهدیدات خودکار در ابتدا ضعیف ترین نقاط امنیتی را هدف میگیرند، بنابراین انجام اقدامات ساده می تواند تغییر بزرگی در وب سایت شما داشته باشد. ۱) کاربر یک درایو با تصویر سیستم ذخیره شده را که به عنوان نقطه بازیابی پشتیبانی عمل می ‌کند، به سخت‌افزار Bare Metal وصل می‌ کند.

کار را با پیاده‌سازی دامنه‌ی برنامه‌های جدید «جهانی» در سرور DNS شروع کرد. پیاده‌ سازی راه ‌حل بازیابی از حالت بحرانی Bare Metal، بازدهی سرمایه گذاری (ROI) مثبتی را پس از یک بازیابی به دنبال دارد. کاربر باید این گزینه را انتخاب کرده و سپس آخرین تصویر موجود سیستم را بازیابی کند. این برای سازمان ها یک امر غیر عادی است که ایجاد طرح واکنش در حین خطر نسبت به سخت افزار و نرم افزار فقط به یک متخصص کامپیوتر نیاز دارد. شما باید تعداد بسیار زیادی از افراد را استخدام کنید که قادر هستند سریعاً در شرایط اضطراری پاسخگو باشند ولی از طرفی تمام این افراد در هنگام خطر نیز آسیب پذیر می شوند. © 2005 – 2025 تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت داده گستر پارمیس با نام تجاری «مارال هاست» می باشد، هرگونه کپی برداری از این اطلاعات با ذکر منبع مجاز می باشد.

همچنین می توانید اطلاعاتی در مورد منابع شخص ثالثی که تیم می تواند از آنها استفاده کند، مانند متخصصان و تحلیلگران امنیت سایبری ارائه دهید. اغلب، سرعت واکنش یک شرکت به یک فاجعه فناوری اطلاعات، نرخ بازیابی، هزینه و اعتماد مشتری به شرکت را دیکته می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت ظرف چند ساعت پس از کشف یک نقض داده را برطرف کند، شرکت ممکن است تأثیر اولیه آن نقض را کاهش دهد و اعتماد مشتری را حفظ کند. داشتن یک طرح ممکن است به شرکت اجازه دهد تا به سرعت به مشکل رسیدگی کند و منابعی را برای کمک به بازسازی زیرساخت فناوری اطلاعات خود بیابد. همانطور که عملیات را شناسایی می کنید، فهرستی از تمام منابع IT در شبکه خود و اینکه هر منبع دارای چه داده هایی است ایجاد کنید. با مرتب کردن داده‌های غیر ضروری یا زائد، می‌توانید حجم فایل پشتیبان را کاهش دهید، فضای ذخیره‌سازی و هزینه‌های مرتبط را ذخیره کنید.

این امر پس از اتمام موفق بازیابی، تنظیمات کلاستر DPM را به حالت اولیه بر‌می‌گرداند، این فرآیند صرف نظر از اینکه ما دارای DPM فعال برای کلاسترهای خود باشیم یا خیر، برای DPM رخ خواهد داد. پیاده‌ سازی استراتژی بازیابی از بحران به سازمان‌ ها کمک می‌ کند تا این الزامات را رعایت کنند و از جریمه‌ های قانونی یا مشکلات مرتبط با عدم تطابق با مقررات جلوگیری نمایند. این موضوع به ویژه در صنایعی مانند مالی، بهداشتی، و فناوری اطلاعات اهمیت دارد. استراتژی‌ های بازیابی از بحران با تعریف فرآیندهای مشخص برای بازیابی سیستم‌ ها و داده‌ ها، به سازمان‌ ها کمک می‌ کنند که در کوتاه‌ ترین زمان ممکن به حالت عادی بازگردند و از توقف طولانی‌ مدت جلوگیری کنند. یک فاجعه بسته به شدت آن، می‌تواند بین چند ده دلار تا صدها میلیون‌ها دلار زیان مالی به افراد، سازمان‌ها و دارندگان کسب‌وکارها وارد کند. استفاده از یک پلن بازیابی حرفه‌ای باعث می‌شود تا سیستم‌ها و زیرساخت‌های کامپیوتری بلافاصله پس از وقوع حادثه به وضعیت عادی خود بازگردند و تا حد زیادی از زیان‌های مالی جلوگیری می‌کند.

اما گاهی وسعت یا عمق فاجعه به اندازه‌ای است که High Availability یا Resilience هم راهِ چاره نیست. در این صورت برنامه‌‎های بازیابی پس از فاجعه به میان می‌آید و بحران را مدیریت می‌‌کند.پلن بازیابی یا Disaster Recovery Plan (DRP)، از هزینه‌های اضافه نیز جلوگیری می‌کند. چراکه بروز یک حادثه (بسته به شدت آن) خسارات مالی سنگینی برای سازمان دارد. اما هر چه ریکاوری سریع‌‎تر انجام شده باشد، این هزینه نیز کمتر خواهد بود.البته هر چه Redundancy (افزونگی) سیستم‌ها قوی‌تر باشد، احتمال نیاز به Disaster Recovery کمتر می‌شود. با وجود این، نداشتن استراتژی‌ برای بازیابی، می‌تواند عملکرد سیستم را حتی در مواجهه با یک رویداد کوچک نیز مختل کند.

تمام منابع سرور در اختیار شماست و به راحتی می‌توانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید.امنیت، سرعت و پایداری بالا برای میزبانی پروژه‌های بزرگ. منظور از زمان‌بندی در Disaster Recovery چیست؟ تعیین دو پارامتری دارد که بالاتر دیدید؛ یعنی Recovery Point Objectives و Recovery Time Objectives. مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در این پارامترها نیز میزان حساسیت فعالیت سازمان و منابع موجود است. اما این استراتژی شامل چه بخش‌هایی است؟‎ در ادامه ۵ عنصر اصلی یک پلن کامل و قدرتمند را برای بازیابی پس از فاجعه می‌بینید. DRP شما باید به صورت مستند و واضح باشد و شامل مراحل تفصیلی برای بازیابی، لیست تماس‌های اضطراری، نقشه سایت پشتیبان و نقش های مختلف کارکنان در صورت بروز بحران باشد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری