چگونه با انجام کمتر، کاشی کف بیشتری بدست آوریم

از مهمترین معادن موجود در این روستا میتوان به سنگ آهن چادرملو و معدن اورانیوم و معادن دیگری از قبیل خاک کاشی (باریت)، گل بنتونیت و معادن خرد سنگ آهن نام برد. از بهترین نمونههای گره چینی در ایران میتوان عمارت چهل ستون، مسجد نصیر الملک در شیراز، هشت بهشت و خانههای تاریخی خانه اعلم، خانه شیخ الاسلام، سوکیاس در اصفهان و تعدادی از خانههای تاریخی کاشان همچون خانه طباطبائیها، خانه عباسیان، خانه بروجردیها و تعدادی دیگر از این انواع خانهها در یزد و شهرهای قدیمی را نام برد. ۳- نعمتالله میر عظیمی، اصفهان زادگاه جمال وکمال. در گوشههای ضلع شرقی پل خواجو دو شیرسنگی وجود دارد که ظاهراً نماد سپاهیان بختیاری محافظ اصفهان و زایندهرود بودهاند. مطلبی که در سالهای اخیر در مورد شیرهای سنگی پل خواجو به اشتباه رایج شده است، چنین است که این شیرها را به عنوان نمادی خاص یا نگهبانان پل، نگهبانان اصفهان یا زاینده رود از زمان صفویه میدانند؛ در حالیکه قدمت وجود شیرهای سنگی در اصفهان برابر آثار به جای مانده در اصفهان به ویژه در اماکن مذهبی و حتی برخی امامزادهها، علیرغم تخریب گسترده این آثار، در مواردی به دوران جهانشاه آق قویونلو و حتی برابر آثار و کتب منتشر شده از قبرستان قدیمی آب بخشان به سالهای قرون سوم ه.ق نیز میرسد.

لازم به ذکر است ،با توجه به اهميت طراحى لوگو كه بخشى از هويت بصرى موزه را تشكيل مى دهد،نيمه اى از شمسه هشت كه طرح كامل آن در نقوش زيباى آيينه كارى و خاتم كارى هاى منحصربفرد كاخ موزه سبز به كار رفته است ،نماد و نشان مشخصى براى اين مكان در نظر گرفته شد. منبت کاریهای کاخ مرمر، به دست هنرمندان این شهر، همچون استاد احمد امامی ساخته و پرداخته شدهاست.همچنین علی امامی و محمد طاهر امامی؛ فرزندان وی، از جمله بزرگترین استادکاران منبت بودند که خودشان و شاگردانشان در کارگاههای آنها منبت آباده را در ایران و جهان گسترش دادند. این شهرستان از دهستانهای راستوپی با ۶۰ آبادی، ولوپی با ۳۲ آبادی، سرخکلا ۱۷ آبادی و کسلیان با ۱۶ آبادی تشکیل شده است. هزار خانه) که نشان دهنده خانوار زیاد این شهر میباشد نام گرفته بود که به مرور بین ائو نیز که به همان معنی است نامیده شدهاست و سپس در طول تاریخ در پی خلاصهسازی و روانسازی این اسم به تدریج به بیناب و بناب تغیر نام یافتهاست. بنای این سد و دریاچه برای این بوده که منظره ای جهت عمارات و باغهای واقع در آن محل باشد و در هنگام جلوس در آن عمارات و باغات از منظره دریاچه ای که با بستن سد ایجاد میگردید لذت برند.

در دوره شاه عباس دوم در مواقعی که در کاخهای هفت دست و آئینه خانه مراسم رسمی برپا بوده است پل خواجو تخته بند میشده است و قسمتی از رودخانه که در مقابل کاخهای سلطنتی واقع بوده است به صورت دریاچه درمیآمده، و بروی آبهای این دریاچه مراسم آتش بازی به عمل کاشی و سرامیک حمام میآمده است. به نوشته تاریخ نگاران و پژوهشگرانی که دربارهٔ سلسله صفوی بررسی کردهاند، هدف شاه عباس دوم از ساختن پل خواجو پیوند دادن دو محله خواجو و دروازه حسنآباد با تخت فولاد و راه شیراز بوده است. آرامگاه خواجه عکاشه بر فراز کوه خواجو از دوره صفویه. آرامگاه روحالله عباسی پژوهشگر و مترجم آبادهای. بدون تردید یکی از مزیتهای نسبی شهرستان آباده وجود ذخایر غنی معدنی میباشد بهطوریکه بخش معدن شهرستان آباده در مقایسه با شهرستانهای استان فارس از نظر وجود مواد کانی از کیفیت خوبی برخوردار است. به همین جهت با استفاده از پایههای چوبی و شمعگذاری در زیر گچها، از ریزش بیشتر مواد جلوگیری شد. یک ساختار خودمختار همیشه دوستدار محیط زیست نیست، هدفِ استقلال از سیستمهای پشتیبان در راستای، اما نه یکسان با، سایر اهداف ساختمانسازی سبز مسئولیت پذیر در مقابل محیط زیست است. از نکات جالب توجه این مسجد این است که با وجود زیربنای بزرگ و عظیم آن کوچکترین ستونی در آن وجود ندارد و کل فضای مسجد یکپارچه میباشد و در سقف آن نیز به جای تیر آهن از چوب استفاده شدهاست.

معدن بزرگ خاک نسوز استقلال آباده از بزرگترین معادن این ماده معدنی بهشمار میرود. این مراحل بهطور معمول قطعه کار را با خم شدن زیاد و فیلههای بزرگ تحویل میدهد. برخی مورخان به علت التصال این رواق به توحید خانه، بر این عقیده اند که ممکن است مرحوم فیض کاشانی این بنا را همزمان با توحید خانه در دوران صفویه ساخته باشد. هیچگونه نشانه ای از حضور این شیرهای سنگی و ارتباطات زمانی و موضوعی خاصی برای آنها با پل خواجو نمیتوان یافت؛ چرا که اصولاً ماهیت اصلی و چرایی گسترش این شیرها به ویژه از دوران صفویه به این سو، مرتبط با مسائل و اماکن مذهبی است. در روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ سه روز پس از جشن چهارشنبهسوری در شامگاه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، اعلام شد که افرادی ناشناس با پرتاب ترقه و نارنجک دستساز خسارت جبرانناپذیری به پل خواجو وارد کردهاند. داخل مسجد نیز توسط دیواری کوتاه که به سقف نمیرسد به دو قسمت نا مساوی مردان و زنان تقسیم شدهاست بهطوریکه وسعت قسمت مردان بیش از دو برابر قسمت زنانه این مسجد میباشد. شهر بناب مرند در سال ۸۳ از روستا به شهر تبدیل شد و قبل از آن روستا بود و نامش روستای بناب بود و در میان عموم مردم شهرستان مرند به بناب مرند مشهور بود.